המשרד לביטחון הפנים
הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול
אודות הרשות בתקשורת סמים והשפעותיהם חקיקה מחקרים ופרסומים צור קשר
הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול
חיפוש באתר
חיפוש
<a href="/pages/2009.aspx">מרכזי טיפול למכורים לסמים בסביבה שלך</a>
סקר היום

שתה באחריות - חורף 2009

מסע הסברה חורף 2009

בחודשים האחרונים אנו עדים לגל אלימות השוטף את המדינה. כותרות העיתונים בולטות בצבע האדום, ממקדות במידה רבה של צדק את הסיבה העיקרית בשתיית אלכוהול עד לשכרה, לאובדן שליטה ומשם הדרך לאלימות, המסתיימת במכות, דקירות ואף במוות.

לפני כשבועיים התפרסמו נתוני סקר של ד"ר יוסי הראל לפיו 13% מקרב ילדים בני 11 שותים אלכוהול. 13%, נתון המציב את ישראל במקום השני כשלפנינו רק אוקרינה!
מדובר בשאלה אחת מהסקר, בתשובות לשאלות אחרות התמונה שונה (ראו בהמשך)

מנתוני הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול עולים הממצאים הבאים:

 
שתיית אלכוהול בשנה האחרונה גילאי 12-18 הנתונים באחוזים

32.6% מדווחים כי השתכרו ולפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
עליה של 7.6% בתוך 3 שנים.

 

26.3% מדווחים כי לפחות פעם אחת בחודש האחרון 5 מנות משקה בתוך שעות אחדות. עליה של 7.3% בתוך 3 שנים.

   
 סוג חומר 2005 2008 

  יין

 37.9 36.3

  בירה

34.1

45.9

  משקאות חריפים

32.5 48.0
 
שתיית אלכוהול בשנה האחרונה   גילאי  18-21 הנתונים באחוזים

63.8% מדווחים כי השתכרו ולפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

61.3% מדווחים כי לפחות פעם אחת בחודש האחרון 5 מנות משקה בתוך שעות אחדות.

 
 סוג חומר

2005

2008 

  יין

73.2 74.2

  בירה

70.6

75.5

  משקאות חריפים

73.5 82.0
 

לב הבעיה
מניתוח הנתונים ומסקירת האירועים האלימים אנו למדים כי הבעיה העיקרית היא:

שתיית משקאות חריפים בכמות מופרזת  בפרק זמן קצרעל ידי צעירים בגילאי  18-21

הגדרת מסגרת הגיל כאוכלוסיית יעד למסע הסברה  מתרחבת ומוגדרת  לגילאי 15-16 ו  18 - 27 . למעשה לכל צעיר, מתבגר ואחר השותה בכמות מופרזת מהווה פוטנציאל לאלימות.

הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול הכינה תוכנית לאומית, רב שנתית, במשותף עם משרדי הממשלה וגופים נוספים רלבנטיים. בשל אילוצי התקציב, אנו נאלצים להתחיל בתכנית מצומצמת של הרשות בלבד המתמקדת בהסברה ופעילות בקהילה

האסטרטגיה המוצעת מתבססת על מחקרים בארץ ובעולם, בדגש על הקשר שבין אלכוהול לעבריינות, אלימות , נזקים פיזיים ונפשיים ברמת הפרט, המשפחה והחברה.

במאי 2009 הוקמה ועדה בראשות מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול ובהשתתפות נציגים בכירים ממשרדי הממשלה הרלבנטיים: ביטחון הפנים, החינוך, הרווחה, הבריאות, קליטת עלייה, משפטים, ומשטרת ישראל. הוועדה התבקשה להציע אסטרטגיה לאומית להתמודדות עם נגע האלכוהול אשר תובא לאישורה של הממשלה. אסטרטגיה המיועדת  להוביל לבניית חברה בריאה ובטוחה יותר על ידי הפחתה למינימום של הנזקים הנגרמים מצריכת אלכוהול ליחיד, למשפחה ולחברה.

אבני הבסיס

  • אלכוהול הוא חומר חוקי, זמין, נגיש ומהווה חלק מתרבותנו מבחינה דתית ומבחינה חברתית. בשנים האחרונות  אנו עדים לכך שהאלכוהול הפך למרכיב בלתי נפרד ומרכזי באירועים חברתיים ומשפחתיים.
  • חלק גדול מהציבור מבסס את עמדתו כלפי אלכוהול מתוך ראיית הצד החיובי של צריכת אלכוהול מתונה שהינה מהנה ומועילה לבריאות.
  • רמת המודעות והידע של הציבור ובעיקר של בני הנוער, לסכנות הכרוכות בשימוש באלכוהול נמוכה.
  • שתייה מופרזת  (binge drinking) אופיינית לצעירים מגיל 18 ועד  גיל  26.  בסוג זה של שתייה בו נצרכות כמויות גדולות מאוד של אלכוהול בפרק זמן קצר טמונה סכנה מוגברת לעבריינות, אלימות, תאונות, תקיפה מינית וכדומה.
  • שתייה מתמשכת (כרונית) אופיינית בעיקר לבני 30 ומעלה. שימוש כזה, עלול להוביל להתמכרות לאלכוהול ולמגוון של תופעות המסכנות את הבריאות, כמו שחמת הכבד, סרטן, שבץ מוחי.

האסטרטגיה
חלוקה ברורה לשתי קבוצות גיל: צעירים ובני נוער מתחת לגיל 18. צעירים ובוגרים מעל לגיל 18.
בתוך שתי קבוצות גיל אלו נעשית הבחנה נוספת בין אוכלוסיות שונות: קבוצות בסיכון ואוכלוסיות מיוחדות כגון:  צעירות ומתבגרות ממשפחות המוגדרות בסיכון, בני נוער ממשפחות עולים ועוד.

המסר עד גיל 18
צריכת האלכוהול אינה אסורה על פי חוק לכלל הציבור וגם לא לבני נוער. יחד עם זאת החוק בישראל, בדומה לחוקים בעולם, אוסר על מכירת אלכוהול לקטינים.
אנו סבורים כי כוונת המחוקק הינה להגביל את השתייה בגילאים אלו וליצור באופן עקיף איסור על הצריכה.
מתוך הבנה שנוצרה קרקע פורייה והציבור צמא למסר ברור, העזה הועדה להרחיק לכת ולקבוע באופן חד משמעי כי השתייה מתחת לגיל 18 מסוכנת ומזיקה ולכן היא לא מקובלת ולא רצויה!

המסר מעל גיל 18
צריכת אלכוהול מעל גיל 18 היא חלק בלתי נפרד מתרבות הבילוי בארץ. אין חוק המגביל את שתיית האלכוהול (פרט לחוק הקשור לנהיגה בהשפעת אלכוהול).
מאחר וגיל 18 הינו גיל שבו האדם עומד ברשות עצמו ואחראי באופן מלא על מעשיו, המסרים שעליהם הוועדה ממליצה מכוונים ללקיחת אחריות, בשלות, בגרות ובחירה אישית.
לאוכלוסיה זו חשוב באופן מיוחד מתן מידע מבוסס ומהימן בנושא השתייה ונזקיה במטרה להביא אותם לידי קבלת החלטות מותאמות לגיל ולמקום לצורך הפחתת נזקי השתייה.

 
צריך להתמקד בלב הבעיה

שתיית מופרזת של משקאות חריפים

על ידי צעירים

הדגשים על פי אוכלוסיות

  • נשים - למרות שנשים שותות ומתמכרות פחות מגברים, אוכלוסיית הנשים פגיעה יותר לנזקי אלכוהול מאשר גברים על בסיס מבנה מוחן, המבנה נפשי, משקל גופן, כמות הנוזלים בגוף והמערכת ההורמונאלית שלהן. נשים בהשפעת אלכוהול מועדות יותר לניצול פיזי ומיני.
    כמו כן שתייה בקרב נשים הרות עלולה להוביל לתסמונת האלכוהול העוברית. נשים נוטות להשתכר ולהתמכר לאלכוהול יותר מהר מגברים.
  • הורים - אוכלוסיית ההורים היא המודל והמצפן להתנהגות ילדיהם ולכן יש חשיבות עליונה לחידוד המסרים המועברים להם. מאחר וההורים כמו בוגרים אחרים שותים אלכוהול כחלק מהתרבות ואף מחזיקים בר משקאות בבית לצורך אירוח הם מתקשים להעביר מסר ברור נגד שימוש לרעה באלכוהול במיוחד לבני נוער.
  • מובילי ומעצבי דעת קהל - מדובר באוכלוסייה בעלת השפעה רבה על הנוער, הצעירים ועל האוכלוסייה שאותה הם מחנכים ומובילים.
  • נוער בסיכון - בין בני הנוער ישנם כאלה שהחוסן האישי והסביבתי דורש התייחסות ממוקדת יותר ובעלת מעורבות גבוהה יותר של המחנכים ובעלי הסמכות. אותם בני נוער מועדים יותר לשימוש לרעה בחומרים בכלל ולאלכוהול בפרט.
  • מגזרים ייחודיים (עולים, מיעוטים) - ישנן אוכלוסיות בעלות אפיונים חברתיים ותרבותיים ייחודיים ומכאן הצורך במענים מתאימים.
  • חיילים -מדובר באוכלוסיה בסיכון גבוה. חיילים מתמודדים במהלך שירותם הצבאי עם חוויות חיים מאתגרות, חדשות ולעיתים קשות ולכן הם יכולים לראות בשתיית אלכוהול דרך לבריחה, פורקן רגשות והתמודדות עם לחצים.
  • ספקי אלכוהול (בעלי מועדונים ופאבים ובאר-מנים) -מדובר בפלח אוכלוסייה בעל עניין בהגברת היקפי השימוש באלכוהול. יחד עם זאת גם להם צריך להיות אינטרס למנוע את נזקי האלכוהול כדי לשמור על עסקיהם ותדמיתם.

דגשים למימוש האסטרטגיה
תוכנית לאומית רב שנתית מוסכמת ומתואמת עם משרדי הממשלה הרלבנטיים מתוקצבת, מובלת על ידי השר לביטחון הפנים - הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול.

פעילות הסברה מתמשכת ורציפה אשר תוביל ליצירת אווירה ציבורית המכירה בסכנות ובנזקי האלכוהול בדגש על שלילית השתייה המופרזת, ועל פעילות בקהילה על מרכיביה הרבים והשונים, לצד זאת מתן מענים טיפוליים ושיקומיים לנפגעי אלכוהול.

הנושאים המובילים:

  • מתן מידע לקהילה על ידי: הסברה, מניעה והגברת המודעות לנושא.
  • הגנה על קבוצות בסיכון.
  • צמצום נזקים הנובעים מצריכת אלכוהול בקרב צעירים.
  • חקיקה מתאימה.
  • פיקוח על אספקת אלכוהול.
  • עידוד סביבת שתייה בטוחה יותר (כולל הכשרת ברמנים).
  • נהיגה בהשפעת אלכוהול.
  • התערבות טיפולית של אנשי מקצוע מתחומי הבריאות והרווחה.
  • פיתוח כוח אדם מקצועי ומיומן.
  • מחקר ומידע.

המסרים המובילים בקמפיין
תאור הקמפיין:
המסר: הקמפיין התקשורתי מיועד לכלל האוכלוסייה בדגש על צעירים ומתבגרים מגיל 18 ומעלה. ( לבני נוער עד גיל 18 נפנה בעיקר בתוכניות מניעה ).
הרעיון המרכזי העברת מסר של " שתה באחריות" . פנייה ישירה וממוקדת לצמצום השתייה המרובה /המופרזת של משקאות חריפים, בפרק זמן קצר של עד מספר שעות,בד"כ במוקד בילוי חברתי , מועדון, פאב , מסיבה וכו'.
לא מדובר בשתיית כוס יין בארוחת צהריים או אירוע חברתי ולא בפחית בירה על שפת הים.
כלומר הפנייה הינה אל החברה השותים " שתו באחריות"
לבנים: אלכוהול שותה לך את הכבוד - שתה באחריות!
לבנות: כשאת שותה את לא יפה - שתי באחריות!
בכל מקרה תמיד תופיע האזהרה: השתייה מתחת לגיל 18 לא מקובלת ולא רצויה.

סיפור התסריט המוביל:
בחור בן 18+ מדבר בטלפון נייד עם חבר, מספר לו על ה"דייט" של אמש.
מה שהוא מספר - חושב שהיה לבין מה שרואים בתמונה שונה לחלוטין.
בעוד הוא מדמיין לעצמו "דייט" נהדר - היא רק קצת התביישה. המציאות שונה לחלוטין.

הבחורה מאד לא מתלהבת מזה שהוא שותה, לבחור נדמה שהחברה בפארק מסתכלים, רוצים להתחיל איתה ומשם הדרך לתגרה מהירה.
היא גוררת אותו הביתה. סוף הסיפור הוא מקיא באסלה , נראה נורא. הכבוד זה כל הסיפור..

בהתאם מודעות בעיתונים. גם על בחורה ששותה. כשאת שותה את לא יפה - שתי באחריות.
באינטרנט: באתרים המובילים, y-net , וואלה, פייסבוק, מאקו ועוד וכמובן גם באתר הרשות, כיסוי נרחב הכולל "מיני סייט " רלוונטי בדומה לטכנולוגיה של הקמפיין הקודם.
גלויות, עלונים, פוסטרים בפורמט של מתחת לגיל 18 כלומר במסר המרכזי של : השתייה מתחת לגיל 18 לא מקובלת ולא רצויה.

לוח הזמנים:
הכוונה לצאת בקמפיין כבר בימים הקרובים.קמפיין משולב, מדורג, מתמשך.
משולב - כולל את כל השותפים: משרד החינוך, מצילה, עיר ללא אלימות, תנועות נוער, הורים ואחים.
מדורג - מתחילים כעת בתקשורת, אתם הקהילה ושותפי השטח מצטרפים בהתאם ליכולת ובהתמקדות בחודשיים הקרובים כולל מסיבות סוף השנה האזרחית.
מתמשך - לא מפסיקים !ממשיכים על אש קטנה לאורך כל השנה הבאה כולל פיקים ביוני ובדצמבר. 

 
 
 

 
 

שאלות ברורים בדוא"ל: שמאי גולן  sgolan11@gmail.com 

   
 
סמל מדינת ישראל
English
Русский
العربية
קו חם למידע וייעוץ 1-700-500-508
הקו החם
אגף טיפול ושיקום
אגף אכיפה וחקיקה
אגף חינוך ומניעה
אגף הדרכות ומידע
אגף קהילה
מרכזי טיפול
מחקרי המדען
ספרייה ופרסומים
עלוני הסברה
חומרי הסברה
קמפיינים
קמפיין פורים נגד אלכוהול למגזר הדתי
קמפיין אלכוהול ברוסית (סרטונים) 2013
גראס
גם סמים קלים להשגה הורגים
שתה באחריות - חורף 2009
אני היי בנטורל - דצמבר 2007
נוסטלגיה - סמים מוחקים את הבנאדם
קמפיינים כללי
סמים חוטפים כל ילד עשירי
המתאבד
טפסים
קישורים
בניית אתרים
כל הזכויות שמורות לרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול © 2011
רח' כנפי נשרים 7, גבעת שאול, ת.ד 3985, ירושלים 91039, טל: 02-5675911 פקס: 02-6513956